Blogger Layouts

Monday, March 14, 2011

Yang lalu,biarlah berlalu

Mengingati masa lalu dan mnghadirkan kmbali dlm khidupan kita skrang,kmudian bersedih d atas kdukaan dan kgagalan d dlmnya mrupakan suatu tindakan yg bodoh dan gila.Itu,sama ertinya dgn mmbunuh smangat,mmbunuh harapan dan mnghalangi org utk mnjalani khidupan seadanya.

Bagi org yg brfikir,pristiwa masa lalu akn dilipat dan tidak akan dilihat kmbali.Kita hrus mngurung dan mlupakannya d dlm pnjara,mngikatnya dgn tali yg sgt kuat agar tidak dpt keluar mlihat cahaya.Bgaimanapun,plbagai pristiwa trsebut hanya sbahagian dr masa lalu dan skrang smuanya tlah brakhir.


Dgn dmikian,tidak ada lg ksedihan.kdukaan dan kgagalan lain.Smuanya tidak akan dpt brulang dan hidup kmbali,krana ianya mmg sudah tiada.


Jgnlah kita hidup d dlm mimpi2 buruk masa lalu,atau d bwh bayang2 ksedihan masa lalu.Angkatlah diri kita dr fantasi trsebut! Apakah kita mnginginkn brbagai musibah dan pngorbanan trsebut brulang kali? Apakah kita mngharapkan matahari kmbali ke tmpat asalnya,bayi ke perut ibunya,air susu kmbali ke payu dara si ibu,air mata ke dlm klopak mata,padahal smuanya hnya akn mngalirkan kmbali air mata kita?


Dgn kmbali kembali ke masa lalu,brerti kita akan mrasakan kmbali keresahan.Masa lalu tidak ubah spt api yg terus mmbakar dan melemparkan diri ke masa lalu dan hal trsebut mrupakan keadaan yg sgt mnyedihkan,skaligus mnakutkan.


Membuka kmbali lembaran masa lalu hnya akan mrosakkan suasana yg ada dan mnyia-nyiakan prjuangan yg slama ini sudah dilakukan.Allah s.w.t. mngingatkan kita dgn umat pd masa lalu srta apa yg tlah mreka prbuatkan.


Smuanya tlah brlalu dan tidak akan brulang kmbali.Dan tidak ada manfaatnya memutar roda sejarah skadar utk mlukiskan bncana pd zaman itu.Org yg brusaha kmbali ke masa lalu adalah tidak ubah spt org yg mnggiling tepung,padahal dirinya sndiri yg trgiling d dlmnya.Ada ungkapan nenek moyang kita dahulu yg patut direnungkan olehorg yg mnangisi masa lalu."Jgnlah kalian mngeluarkan mayat2 itu dr kuburnya."


Dlm sbuah riwayat dceritakan,bahawa trdpt org yg mngerti bahasa binatang.Org2 trsebut brtanya kpd keldai."Mnapakah engkau tidak mahu mrenungi apa yg tlah brlalu?" Keldai itu mnjawab,"Kerana aku tidak suka akn kbohongan."


Bncana mnimpa apabila kita lemah mnghadapi masa kini dan mnyibukkan diri dgn masa lalu.Kita mnyia-nyiakan keindahan istana yg kita milikidan mmprtaruhkan smuanya demi sbuah pnampilanmasa lalu yg tlah usang.Padahal,seandainya sluruh mnusia dan jin brsatu utk mngembalikan smua hal yg tlah brlalu,nescaya mreka tidak akan mampu mlakukannya,krana pd dasarnya,smuanya mustahil.


Mnusia sbnarnya tidak prlu mlihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang,krana angin akan terus brhembus ke depa,air mngalir ke depan,stiap khalifah akan brjalan ke depan.Oleh hal yg dmikian,jgnlah kita mnyalahi sunnah khidupan.

0 ulasan:

Post a Comment

 
Hoho Angry Anime Smiley